oryginalnie u źródła
poniedziałek XXX tygodnia w ciągu roku – szabatowa głowa
10 Był zaś nauczający w jednej z synagog, w szabatach.
11 I oto kobieta osiemnaście lat ducha słabości mająca i pochylona, i zupełnie nie mogąca się odchylić.
12 Zobaczywszy zaś ją Jezus, przywołał i powiedział jej:
„Kobieto, uwolniona jesteś zostałaś ze słabości swojej!”
13 I nałożył jej ręce.
I od razu została wyprostowana, i wychwaliła Boga.
14 Rozsądziwszy zaś władca synagogi, wzburzając się, że szabatem uleczył Jezus, mówił tłumowi że:
„Sześć dni jest, w którzych należy działać, w te [dni] więc przychodząc leczcie i nie dniem szabatu!”
15 Rozsądził zaś mu Pan i powiedział:
„Obłudnicy! Czy każdy z was [z] szabatem nie rozwiązuje wołu swojego lub osła od żłoba i odprowadziwszy nie poi? 16 Ta zaś, córką Abrahama będąca, którą związał szatan już osiemnaście lat, czyż nie trzeba, aby została rozwiązana z węzła tego dniem szabatu?”
17 I skoro to mówił, zawstydzali się się wszyscy przeciwnicy Jego.
I wszystek lud radował się we wszystkich chwalbach, które stały się przez Niego.
11 „Osiemnaście” (dekaokto) – zob. komentarz do wersetu Łk 13,4.
„Pochylona” (synkyptousa) – dosłownie „zgięta razem”. Czasownik ten pierwotnie oznaczał pochylenie głowy (od archaicznego wyrazu określającego głowę – kybe) i może wiązać się także z zawstydzeniem lub utrudzeniem.
13 „Wyprostowana” (anorthothe) – również „odbudowana” oraz „wzmocniona”.
17 „We chwalbach” (en endoksois) – w tym, co przynosi chwałę i jest jednocześnie chwalebne, od rdzenia rzeczownika „chwała” (doksa). Staropolskim wyrazem „chwalby” określało się dawniej liturgiczną modlitwę – jutrznię (łac. laudes).
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz