oryginalnie u źródła
czwartek po popielcu – dusza
20 Powiedział zaś im:
„Wy zaś mówicie, że kim ja jestem?”
Piotr zaś, rozsądziwszy, powiedział:
„Mesjaszem Bożym”.
21 On zaś, napomniawszy ich, przykazał nikomu tego nie mówić 22 – powiedziawszy, że trzeba, aby Syn Człowieczy wiele wycierpiał i został odrzucony od starszych i arcykapłanów, i pisarzy, i został zabity, i trzeciego dnia został obudzony.
23 Mówił zaś do wszystkich:
„Jeżeli ktoś chce za mną iść, niech się zaprze siebie samego i weźmie krzyż swój co dzień, i dołącza do mojej drogi.
24 Kto by bowiem chciał duszę swoją uratować, ją straci; kto by zaś stracił duszę swoją dla mnie, ten ją uratuje.
25 Cóż bowiem skorzysta człowiek, zyskawszy świat cały, siebie samego zaś straciwszy lub poszkodowawszy?”
Ponieważ werset 22 zaczyna się w połowie zdania, przekład rozpoczynam dzisiaj dwa wersety wcześniej od lekcjonarza.
20 „Mesjaszem Bożym” (christos tou theou) – dosłownie „Mesjaszem Boga”.
22 „Został obudzony” (egerthenai) – również „obudził się” oraz „wstał”. Jednak wydaje się, że jest to passivum divinum, wskazujące na Boga Ojca jako na pierwszego sprawcę zmartwychwstania.
23 „Niech się zaprze” (arnesastho) – dosłownie „niech zaneguje” samego siebie. Warto zestawić to miejsce z wersetem J 1,20, gdzie występuje tem sam czasownik, chociaż w znaczeniu dzisiejszemu sensowi przeciwstawnym. Tam Jan Chrzciciel „nie zaparł się siebie” (ouk arnesato, co błędnie tłumaczy się niekiedy „nie zaprzeczył”) i wyznał, że nie jest on Mesjaszem (20!).
24 „Duszę” (psyche) – przekład dosłowny, Nie chodzi tutaj tylko o żywot doczesny, lecz raczej, wedle klasycznej antropologii, o władzę ożywiającą, która pozwala człowiekowi w ogóle żyć oraz żywotem swoim dysponować.
„Uratować” oraz „uratuje” (sosei) – również „ocalić”, „zbawić”.
„Stracić” oraz „straci” (apolesei) – również „zgubić”, „zniszczyć”.
25 Paradoksalnie treść tego zdania łączy się z wersetami 23 i 24, co wyjaśnia znowu werset J 1,20, gdzie Jan Chrzciciel upodobnił się do Logosu, nie zapierając się Chrystusa, lecz samego siebie, tegoż siebie w Nim zatracając i odnajdując.
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz