oryginalnie u źródła
sobota V tygodnia Wielkiego Postu – kapłańskie proroctwo Baranka
45 Liczni więc z Żydów, co przyszli byli ku Marii i obejrzeli byli, co uczynił, uwierzyli w Niego.
46 Niektórzy zaś z nich odeszli do faryzeuszy i powiedzieli im, co uczynił Jezus.
47 Zgromadzili więc arcykapłani i faryzeusze Sanhedryn.
I mówili:
„Co czynimy, że ten człowiek liczne czyni znaki? 48 Jeżeli odpuścilibyśmy Go tak, wszyscy uwierzą w Niego. I przyjdą Rzymianie, i zabiorą nasze i miejsce, i naród!”
49 Jeden zaś ktoś z nich, Kajfasz, arcykapłanem będący roku owego, powiedział im:
„Wy nic nie wiecie 50 ani nie rozumujecie, że składa się wam, aby jeden człowiek umarł za lud i cały naród nie zginął?”
51 Tego zaś od siebie samego nie powiedział, lecz kapłanem będący roku owego wyprorokował, że miał Jezus umrzeć za naród. 52 I nie za sam naród, lecz aby i dzieci Boga, co rozproszone zostały są, zgromadził w jedno.
53 Od owego więc dnia uradzili, by Go zabić.
54 Jezus więc już nie stąpał jawnie w[śród] Żydów, lecz odszedł stamtąd do ziemi blisko pustyni, do miasta mówionego Efraimem.
I tam mieszkał z uczniami.
55 Była zaś blisko Pascha Żydowska i wstąpili liczni do Jerozolimy z tej ziemi przed Paschą, aby siebie oczyścić.
56 Szukali więc Jezusa.
I mówili ze sobą nawzajem, w Świątyni stanąwszy:
„Co wam się wydaje, że nie przyjdzie na święto?”
57 Dali zaś byli arcykapłani i faryzeusze przykazania, by jeżeli ktoś pozna, gdzie jest, wskazał, iżby Go pochwycili.
Dzisiejsza Ewangelia następuje bezpośrednio po opisie wskrzeszenia Łazarza z Betanii.
47 „Sanhedryn” (synedrion) – zob. komentarz do wersetu Mt 5,22.
52 „Rozproszone” (dieskorpismena) również „spustoszone”, „obrabowane”. Przeciwieństwo „gromadzenia” (synagein) z wersetów 47 oraz 52. Czasownik ten jest używany również jako określenie oddzielania ziarna od plew.
54 „Jawnie” (parresia) – zob. komentarz do wersetu J 7,26.
55 „Oczyścić” (agnisosin) – czasownik ten ma ten sam rdzeń, co wyraz „baranek” (łacińskie agnus oraz, przypuszczalnie, greckie amnos) – etymologią nawiązuje więc do ofiary Baranka Paschalnego.
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz